فصل به فصل، آیه به آیه، استفاده آسان و همیشه رایگان!

خروج باب 37 – ساخت اسباب و اثاث خیمه

اسباب و اثاث قدس‌الاقدس.

 

1. آیات (1-5) صندوق عهد (براساس فرمان و توصیف داده شده در خروج10:25-16).

بِصَلئیل صندوق را از چوب اقاقیا ساخت، به درازای دو و نیم ذِراع، پهنای یک و نیم ذِراع و بلندای یک و نیم ذِراع. صندوق را از درون و بیرون با طلای ناب پوشاند و قابی از طلا نیز گِرد آن ساخت. برای صندوق چهار حلقه از طلا ریخت و آنها را به چهار پایۀ صندوق متصل کرد، دو حلقه در یک جانب و دو حلقه در جانب دیگر. آنگاه تیرک‌هایی از چوب اقاقیا ساخت و آنها را زراندود کرد. تیرک‌ها را جهت حمل صندوق از حلقه‌های پهلوی صندوق گذراند.

2. آیات (6-9) جایگاه کفاره (دریچۀ طلا به درون صندوق عهد، براساس فرمان و توصیف داده شده در خروج 17:25-22).

جایگاه کفّاره را از طلای ناب ساخت، به درازای دو و نیم ذِراع و پهنای یک و نیم ذِراع. آنگاه بر دو سر جایگاه کفّاره، دو کروبی زر‌کوب ساخت، یک کروبی بر یک سر و کروبی دیگر بر سر دیگرِ آن؛ جایگاه کفّاره و کروبیانِ دو سر آن را یکپارچه ساخت. کروبیان با بال‌هایی گشاده، از بالا بر جایگاه کفّاره سایه‌گستر بودند؛ روی‌هایشان به سوی یکدیگر و نگاهشان به جانب جایگاه کفّاره بود.

اسباب و اثاث مکان مقدس.

1. آیات (10-16) میز نان حضور با وسایل و ملزومات آن (براساس فرمان و توصیف داده شده در خروج 23:25-30).

او میز را از چوب اقاقیا ساخت، به درازای دو ذِراع، پهنای یک ذِراع و بلندای یک و نیم ذِراع. آن را با روکشی از طلای ناب پوشاند و قابی از طلا گِرد آن ساخت. گِرد میز لبه‌ای به پهنای یک کف دست ساخت و گرد آن نیز قابی از طلا. همچنین چهار حلقۀ طلا برای میز ریخت و آنها را به چهار گوشۀ میز در محل چهار پایه متصل کرد. حلقه‌ها را نزدیک لبه قرار داد تا تیرک‌های حمل میز را نگه دارند. تیرک‌های حمل میز را از چوب اقاقیا ساخت و آنها را زراندود کرد. اسباب میز یعنی بشقاب‌ها و ظروف، کاسه‌ها و پارچ‌های مخصوصِ ریختنِ هدایای ریختنی را از طلای ناب ساخت.

2. آیات (17-24) چراغدان طلا (براساس فرمان و توصیف داده شده در خروج 31:25-40).

چراغدان را از طلای ناب ساخت و پایه و بدنۀ آن را چکش‌کاری کرد؛ پیاله‌های گل‌مانند و جوانه‌ها و غنچه‌هایش با آن یکپارچه بود. شش شاخه از دو طرف چراغدان بیرون می‌آمد: سه شاخه از یک طرف و سه شاخه از طرف دیگر. سه پیاله به شکل گل‌های بادام با جوانه‌ها و غنچه‌هایش بر یک شاخه قرار داشت، سه پیالۀ دیگر بر شاخۀ بعدی، و هر شش شاخه که از چراغدان بیرون می‌آمد به همین شکل بود. بر چراغدان چهار پیاله بود به شکل گل‌های بادام با جوانه‌ها و غنچه‌هایش. یک جوانه زیر اوّلین جفت شاخه بود که از چراغدان بیرون می‌آمد، جوانۀ دوّم زیر دوّمین جفت شاخه، و جوانۀ سوّم زیر سوّمین جفت شاخه؛ یعنی در مورد هر شش شاخه به همین‌گونه بود. جوانه‌ها و شاخه‌ها همگی با چراغدان یکپارچه بودند و از طلای ناب چکش‌کاری شده ساخته شده بودند. هفت چراغِ آن با گُلگیرها و سینی‌هایش را از طلای ناب ساخت. برای ساختن چراغدان و تمامی لوازم آن، یک وزنه طلای ناب به کار برد.

3. آیات (25-28) مذبح بُخور (براساس فرمان و توصیف داده شده در خروج 1:30-10).

مذبح بخور را از چوب اقاقیا ساخت. مذبح مربع بود، به درازای یک ذِراع، پهنای یک ذِراع، و بلندای دو ذِراع، و شاخ‌هایش با مذبح یکپارچه بود. آن را با روکشی از طلای ناب پوشانید، روی آن، جوانبش و شاخ‌هایش را. و گِرد آن نیز قابی از طلا ساخت. زیر قاب، دو حلقۀ زرین ساخت که مقابل هم قرار داشت تا تیرک‌های حمل مذبح را نگاه دارند. تیرک‌ها را از چوب اقاقیا ساخت و آنها را زراندود کرد.

4. آیۀ (29) روغن مسح و بُخور (براساس فرمان و توصیف داده شده در خروج 22:30-38).

همچنین روغن مقدسِ مسح و بخور خالصِ خوشبو را با مهارت عطّاران تهیه کرد.