Search
Close this search box.

فصل به فصل، آیه به آیه، استفاده آسان و همیشه رایگان!

رومیان باب ۱۶ – سلام به مسیحیان شهر روم

سلام به گروه‌های مختلف مسیحیان

 

۱. آیات (۱-۲) معرفی فیبی

خواهرمان فیبی را به شما معرفی می‌کنم. او از خادمان کلیسای شهر کِنخْریه است. او را در خداوند، آن‌گونه که شایستۀ مقدسین است، بپذیرید و از هیچ کمکی که از شما بخواهد دریغ مورزید، زیرا او به بسیاری، از جمله خود من، کمک فراوان کرده است.

 الف. خواهرمان فیبی را به شما معرفی می‌کنم: پولس قطعاً ارزش آنچه زنان می‌توانند در خدمت به کلیسا انجام دهند را می‌دانست. ظاهراً فیبی در راه روم بود ( شاید این نامۀ گران‌بها به او سپرده شده است) و پولس معرفی‌نامۀ این خواهر مسیحی را پیشاپیش فرستاد تا رومی‌ها او را دریافت کنند و در طول اقامتش در شهرشان از او حمایت کنند.

ب. معرفی می‌کنم: چنین معرفی‌نامه‌هایی مهم بود، زیرا هم به این نوع کمک‌ها مشروعیت می‌داد و هم فریب‌کاران زیادی بودند که می‌خواستند از سخاوت مسیحیان سوء استفاده کنند.

ج. فیبی: این نام، شکل زنانۀ عنوانی است که به آپولو، خدای بت‌پرستان، داده می‌شد، که به معنی «روشنایی» است. مسیحیان، در هنگام مسیحی‌شدن خود، به نظر می‌رسید نیازی به تغییر نام خود نمی‌دیدند، حتی اگر نام آنها از بت‌ها گرفته شده بود.

د. خادم: این کلمه در جاهای دیگر همان شماس یا خادم کلیسا ترجمه شده است. فیبی، به نظر می‌رسد یک خادم زن در کلیسا است، چه به‌صورت رسمی و چه از طریق خدمات عمومی خود.

ه. او به بسیاری، از جمله خود من، کمک فراوان کرده است: پولس از فیبی یکی از بهترین تعریف‌هایی که هر کسی می‌تواند بکند را ارائه می‌دهد. این نوع کمک عملی در پیشرفت کار انجیل ضروری است.

۲. آیات (۳-۵ قسمت اول) معرفی پریسکیلا و آکیلا

به پْریسکیلا و آکیلا، همکاران من در مسیحْ عیسی، سلام برسانید. آنان جان خود را به‌خاطر من به خطر انداختند، و نه تنها من، بلکه همۀ کلیساهای غیریهودیان از آنان سپاسگزارند. همچنین به کلیسایی که در خانۀ آنها بر پا می‌شود، درود برسانید.

الف. پْریسکیلا و آکیلا: این زوج در اعمال ۲:۱۸، ۱۸:۱۸ و ۲۶:۱۸ به‌عنوان همکاران پولس و کمک‌کنندگان به آپولوس ذکر شده ‌اند. ظاهراً آنها الان به شهر روم برگشتند.

یک) اسپرجن دربارۀ پریسکیلا و آکیلا چنین گفت: «وقتی دو قلب آکنده از محبت به سمت هم کشیده می‌شوند، شگفتی‌ها به بار می‌آورند. با شنیدن اسامی پریسکیلا و آکیل و حنانیا و سَفیره افکار متفاوت و متضادی در ذهن شنونده ایجاد می‌شود. حنانیا و سَفیره زن و شوهری بودند که دسیسه چیدند و اینجا از زن و شوهری می‌شنویم که خود را خالصانه وقف کردند.»

ب. کلیسایی که در خانۀ آنها بر پا می‌شود: این عبارت نشان می‌دهد که سازمان‌دهی کلیسای اولیه چگونه بوده است. در شهری با جماعتی مسیحی به هر تعداد، چند «جماعت» در خانه‌های مختلف گرد می‌آمدند، چون «کلیسای» ساختمانی وجود نداشت. هر خانه احتمالاً «شبان» خود را داشت.  

۳. آیات (۵ قسمت دوم-۱۶) سلام به افراد مختلف

به دوست عزیزم اِپینِتوس سلام برسانید، که نوبر کسانی است که در آسیا به مسیح گرویدند. مریم را که برای شما زحمت بسیار کشید، سلام گویید. به خویشاوندان من، آندْرونیکوس و یونیاس که با من در زندان بودند، سلام برسانید. آنان در میان رسولان، از چهره‌های برجسته‌اند که پیش از من در مسیح بوده‌اند. به آمپْلیاتوس که او را در خداوند دوست می‌دارم، سلام برسانید. به همکارمان در مسیح، اوربانوس، و دوست عزیزم، اِستاخیس، سلام دهید. به آپِلیس که امتحان خود را در مسیح پس داده، سلام برسانید. به افراد خاندان آریستوبولُس سلام گویید. به خویش من هیرودیون و نیز به آن اعضای خاندان نارکیسوس که در خداوند هستند، سلام برسانید. به تْریفینا و تْریفوسا، بانوانی که سخت‌کوشانه در خداوند کار می‌کنند، و نیز به دوست عزیزم پِرسیس، بانوی دیگری که در خداوند بسیار تلاش می‌کند، سلام دهید. به روفُس که در خداوند برگزیده است، و به مادر او که در حق من نیز مادری کرده، سلام برسانید. به آسینکْریتوس، فْلِگون، هِرماس، پاتْروباس و هِرمِس و برادران دیگری که با ایشان هستند، سلام گویید. به فیلولوگوس، یولیا، نیریاس و خواهرش، و به اولیمپاس و همۀ مقدسینی که همراه ایشانند، سلام برسانید. یکدیگر را با بوسه‌ای مقدّس سلام گویید. همۀ کلیساهای مسیح به شما درود می‌فرستند.

الف. اِپینِتوس: این مرد به این دلیل مهم است، چون جزو اولین مسیحیان اَخائیه (که قرنتس در آنجا قرار داشت و پولس نامه به رومیان را در آنجا نوشته بود) بوده است. اِپینِتوس نیز ظاهراً برای پولس عزیز بود؛ عزیزم واژه‌ای نیست که پولس به‌راحتی استفاده کند.

ب. آندْرونیکوس و یونیاس: اینها ظاهراً یهودی (خویشاوندان من) بودند و به‌خاطر انجیل (همراه من زندانی بودند) زندانی شدند. آنها جایگاه خوبی در میان رسولان داشتند و حتی قبل از پولس مسیحی شده بودند (در ۳ یا ۴ سال اول پس از پنتیکاست).

یک) در میان رسولان جایگاه خوبی داشتند: این ایده را به ما می‌دهد که آندرونیکوس و یونیاس خود رسول هستند (هر چند جزو دوازده شاگرد نبودند) و در میان دیگر رسولان جایگاه خوبی داشتند. اگر زنانی بودند که به‌عنوان رسول پذیرفته شدند -از آن نظر که مأموریت‌یافته از سوی خدا بودند، نه از دوازده شاگرد- این قسمت از کلام، قوی‌ترین مدرکِ آن است که آن‌قدرها مدرک قوی‌‌ای نیست.

ج. آمپلیاتوس: یک مقبرۀ قدیمی از اواخر قرن اول یا اوایل قرن دوم در اولین سردابه‌های مسیحی روم وجود دارد که نام آمپلیاتوس بر آن وجود دارد. برخی پیشنهاد می‌کنند که این همان کسی است که در رومیان ۸:۱۶ ذکر شده است.

د. به افراد خاندان آریستوبولُس سلام گویید: این واقعیت که به افراد خاندان آریستوبولُس سلام گفته می‌شود، اما به خود آریستوبولوس خیر، باعث شد اسپرجن فکر کند که آریستوبولوس مسیحی نشده بود؛ اما بسیاری در خانواده‌اش مسیحی بودند. این مسئله باعث شد که اسپرجن به مسیحیانی که با بی‌ایمانان زندگی می‌کردند، بیندیشد.

یک) «آريستوبولوس، کجایی؟ شايد دیگر اسم تو وجود ندارد، اما شخصيت تو همان شخصيت رومی‌های نجات‌نیافته است که خانواده‌اش خداوند را می‌شناختند. من در نام خدا حرف‌های خوب و آرام‌بخشی با همسر و فرزندانت می‌زنم، اما نمی‌توانم با تو این‌گونه صحبت کنم، آریستوبولوس! خداوند برای فرزند عزیزت پیام فیض می‌فرستد، برای همسر محبوبت هم همین‌طور، اما نه برای تو؛ چرا که قلبت را به او نداده‌ای.» (اسپرجن)

ه. روفس: این ممکن است همان مردی باشد که به‌عنوان پسر شمعون قیرَوانی در مرقس ۲۱:۱۵ ذکر شده است. این احتمال وجود دارد، اما روفس یک نام معمول بود، بنابراین ممکن است شخص دیگری بوده باشد.

یک) در خداوند برگزیده است: این فکر را به ذهن می‌آورد که روفس، جایگاه برجسته‌ای در میان مسیحیان روم داشت. این اشاره‌ای به برگزیده‌شدن او توسط عیسی ندارد.

و. نیریاس: در سال ۹۵ پس از میلاد دو رومی برجسته به دلیل مسیحی‌بودن محکوم شدند. شوهر اعدام شد و همسر تبعید شد. نام رئیس خادمان آنها نیریاس بود، این فرد ممکن است همان نیریاس باشد که در اینجا به آن اشاره شده، و او ممکن است کسی باشد که انجیل را برای آنها آورده بود.

ز. آسینکْریتوس، فْلِگون، پاتْروباس و هِرمِس: از بقیۀ این نام‌ها، پولس تقریباً چیزی فوق‌العاده برای گفتن در مورد هر یک از آنها پیدا می‌کند، با اشاره به کارشان، توجه ویژه‌اش به آنها (محبوب)، ایستادگی آنها برای خداوند (تأیید شده در مسیح… در خداوند.. برگزیده خداوند).

یک) این یک مثال فوق‌العاده است. این مثال نشان می‌دهد پولس چگونه با کلمات روحیه‌بخش جامعۀ ایمانداران به خدا را بنا می‌کند. او سخاوتمندانه تعریف و تمجید می‌کرد که هم صادقانه و هم فوق‌العاده بود.

ح. با بوسه‌ای مقدّس سلام گویید: این جمله ممکن است برای ما عجیب به نظر برسد، اما لوقا ۴۵:۷ نشان می‌دهد که چطور بوسیدن از رسوم رایج احوال‌پرسی بود. عیسی یک فریسی را سرزنش کرد، زیرا وقتی به خانه‌اش آمد به عیسی بوسه نداد.

یک) به نظر می‌رسد که این عمل بعدها مورد سوء‌استفاده قرار گرفت. کِلِمنت اسکندریه از کلیساها شکایت داشت، جایی که صدای بوسیدن مردم کلیسا را پر کرده بود و می‌گوید: «استفادۀ بی‌شرمانه از یک بوسه به مناسبت‌های مختلف، استفادۀ شیطانی را به ذهن می‌آورد.»

۴. ارزش سلام گستردۀ پولس به کلیسای روم.

الف. لئون موریس توضیح می‌دهد که این بخش نشان می‌دهد که نامه به رومیان «نامه‌ای به مردم واقعی و تا آنجا که مشهود است، به مردم عادی بود، این نامه برای الاهی‌دانان حرفه‌ای نوشته نشده بود.»

یک) «آنها همانند بسیاری از ما بودند، افراد معمولی؛ اما آنها خداوند را دوست داشتند و به همین دلیل در حالی‌که پولس نام آنها را گردآوری کرد، پیامی از محبت برای آنها فرستاد که در کتاب‌مقدس ثبت شده است. اجازه ندهید منحصراً به مسیحیان برجسته فکر کنیم تا رتبه و اعتبار لشکر خداوند را فراموش کنیم. اجازه ندهید چشم شما تنها به صف جلو دوخته باشد، بلکه هر کس که مسیح را دوست دارد، دوست داشته باشیم؛ بیایید برای همۀ خادمین مسيح ارزش قائل باشيم. بهتر است سگ خدا باشد تا اینکه عزیز دل شیطان باشد.» (اسپرجن)

ب. به زنان ذکر‌شده در این فصل توجه کنید: فیبی، پریسکیلا، مریم، تریفنا، تریفوسا، مادر روفس، و جولیا. اینها زنانی هستند که برای خداوند خدمت می‌کردند.

یک) «خدمت در روح توسط زنان بدان معنا نیست که حاکمیت را در دست گیرند یا بر سلسله مراتب جماعت ربانی تأثیر بگذارند.» (نیوول)

ج. به کار آنها برای خداوند توجه کنید: برخی، مانند تْریفینا و تْریفوسا، سخت‌کوشانه در خداوند کار می‌کنند. برخی دیگر مانند پرسیس در خداوند بسیار تلاش می‌کنند. «پس از نظر حرمت نیز بین ایمانداران درجات و تفاوت‌هایی هست که طبق میزان خدمت آنها معین می‌شود. سخت‌کوشانه کار‌کردن برای مسیح مایهٔ افتخار است. اگر هر ایمانداری هنگام پیوستن به کلیسا به دنبال جایگاه یا مقام یا حرمت و احترام باشد، راه رسیدن به آن سخت‌کوشانه کار و تلاش کردن است.» (اسپرجن)

د. از ۲۴ نام در اینجا، ۱۳ نام نیز در کتیبه‌ها یا اسناد مرتبط با کاخ امپراتور در روم دیده می‌شوند. ما می‌دانیم که در میان خانوادۀ قیصر، مسیحیانی وجود داشته‌اند (فیلیپیان۲۲:۴). احتمالاً پولس نام خدمتگزاران قیصر که مسیحی شده‌اند را می‌نوشته است.

سخن نهایی و هشدار

۱. آیات (۱۷-۲۰) هشدار دربارۀ جداکنندگان و فریب‌دهندگان

ای برادران، می‌خواهم از شما استدعا کنم مراقب آن کسان باشید که عامل جدایی‌اند و در راه شما مانع ایجاد می‌کنند و با تعلیمی که شما یافته‌اید، مخالفت می‌ورزند؛ از آنان دوری کنید، زیرا این‌گونه اشخاص خداوند ما مسیح را خدمت نمی‌کنند، بلکه در پی ارضای شکم خویشند و با سخنانی زیبا و تملّق‌آمیز بر افکار ساده‌لوحان تأثیر گذاشته، آنان را می‌فریبند. آوازۀ اطاعت شما در میان همگان پیچیده است؛ بنابراین، از بابت شما بسیار شادمانم. امّا از شما می‌خواهم در قبال آنچه نیکوست حکیم، و در قبال آنچه بد است، ساده باشید. خدای صلح و سلامت به‌زودی شیطان را زیر پاهای شما لِه خواهد کرد. فیض خداوند ما عیسی همراه شما باد.

الف. مراقب آن کسان باشید که عامل جدایی‌اند و در راه شما مانع ایجاد می‌کنند: این جمله دو گروه را در نظر دارد: آنان که قوم خدا را جدا می‌سازند (عامل جدایی‌اند) و کسانی که قوم خدا را فریب می‌دهند (با تعلیمی که شما یافته‌اید، مخالفت می‌ورزند). همان‌طور که اشاره شده است (مشخص شده)، از آنها باید دوری کرد.

یک) این امر برای مقصود خدا برای کلیسا ضروری است. حقیقت، بدون وحدت منجر به غرور می‌شود؛ وحدت، بدون حقیقت نیز منجر به خروج از مسیر حقیقی انجیل می‌شود. هر کدام از اینها باید در برابر آن دیگری محافظت شوند.

دو) می‌خواهم از شما استدعا کنم: لحن نوشته در اینجا نشان می‌دهد که این قسمت چقدر برای پولس مهم بود؛ «شايد این‌گونه بوده که پولس قلم را گرفته و خودش اين کلمات را نوشته است… کاملاً ممکن است که پولس این کلمات را نوشته باشد، سپس قلم را برای دست‌نویس‌کردن به ترتیوس داده باشد. در پایان این نامه اتفاقی غیرعادی افتاد و این درک آن را ممکن می‌کند.» (موریس)

سه) سگانِ پرخاشگر را می‌کشند، بیماران عفونی را قرنطینه می‌کنند؛ اما معلمین شرارت که خرابی خود را ترویج می‌دهند و مقدسین را به تعالیمی خلاف تعلیم مسیح و رسولانش می‌کشانند، هر جا که باشند تحمل می‌شوند!» (نیوول)

ب. با سخنانی زیبا و تملّق‌آمیز: هشدار لازم است، زیرا این جداکنندگان و فریب‌کارا‌ن خود را معرفی نمی‌کنند. آنها از سخنانی زیبا و تملّق‌آمیز  استفاده می‌کنند و همیشه ساده‌لوحان را هدف قرار می‌دهند -معمولاً کسانی که تازه ایمان آوردند.

یک) بر افکار ساده‌لوحان تأثیر گذاشته، آنان را می‌فریبند: این جمله نشان می‌دهد که جدا‌کنندگان و فریب‌دهندگان بر همه تأثیر نمی‌گذارد. ما نباید صبر کنیم تا همه پراکنده شوند یا فریب بخورند آنگاه نگران این دو گروه شویم.

ج. این‌گونه اشخاص خداوند ما مسیح را خدمت نمی‌کنند، بلکه در پی ارضای شکم خویشند: جدا‌کنندگان و فریب‌کاران هرگز نمی‌خواهند خودخواه به نظر برسند. به‌طور معمول آنها خود را به‌عنوان مبارزین شرافتمند در راه مسیح و در تعقیب هدفی بزرگ معرفی می‌کنند. با این وجود، آنها در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسند، اما انگیزه‌های آنها  در اصل خودخواهانه و جسمانی است.

د. آوازۀ اطاعت شما در میان همگان پیچیده است: یعنی وقتی صحبت از جداکنندگان و فریب‌کاران می‌شود، این‌طور نیست که رومیان در وضعیت بدی قرار دارند. آنها در حال حاضر این موقعیت‌ها را به‌خوبی مدیریت کرده‌اند و پولس از این موضوع شادمان است. با این حال، آنها باید در برابر حملات جداکنندگان و فریب‌دهندگان کوشا باقی بمانند.

ه. در قبال آنچه نیکوست حکیم: این بهترین دفاع در برابر جدا‌کنندگان و فریب‌کاران است. به‌مراتب شناخت خوبی، مهم‌تر از شناخت شر است؛ همان‌طور که شناخت اصل از بدل مهم‌تر است.

و. خدای صلح و سلامت به‌زودی شیطان را زیر پاهای شما لِه خواهد کرد: هر کلیسایی با شهرت خوب کلیسای رومیان که هم در برابر جدا‌کنندگان و هم فریب‌دهندگان مراقب بود، خواهد دید که خدای صلح و سلامت به‌زودی شیطان را زیر پاهایش لِه خواهد کرد.

یک) ما می‌بینیم که خدا له‌کردن را انجام می‌دهد، اما مسیر شیطان به زیر پای ایمانداران ختم می‌شود.

دو) البته این اتفاق در نهایت تا زمانی که شیطان به بند کشیده شود و به گودال بی‌انتها انداخته شود، پیش نخواهد آمد (مکاشفه ۱:۲۰-۳)؛ اما هر پیروزی خدا برای ما در حال حاضر پیش‌نمایشی از آن رویداد است.

۲. آیات (۲۱-۲۴) سلام به همراهان پولس در قرنتس

همکارم تیموتائوس به شما سلام می‌گوید. خویشاوندان من لوکیوس، یاسون و سوسیپاتِروس نیز برای شما سلام می‌فرستند. من، تِرتیوس، کاتب این نامه، در خداوند به شما سلام می‌گویم. گایوس که مهمان‌نوازیِ او شامل حال من و تمامی اعضای کلیسای اینجا شده است، برای شما سلام می‌فرستد. اِراستوس که خزانه‌دار شهر است، و برادر ما کوآرتوس برای شما سلام دارند. فیض خداوند ما عیسی مسیح با همگی شما باد. آمین

الف. تیموتائوس که به‌درستی اول از او یاد شد، یکی از نزدیک‌ترین و مورد اعتماد‌ترین همکاران پولس است.

ب. تِرتیوس، کاتب این نامه: ترتیوس، کاتب پولس بود چرا که رسول، این نامه را دیکته می‌کرد. این روش معمول پولس در نوشتن نامه به کلیساها بود، اما این تنها نامه‌ای است که پولس در آن  از کاتب با نام یاد کرده است.

ج. گایوس: این برادر به مهمان‌نوازی آنقدر شهرت داشت که پولس می‌تواند بگوید او به‌عنوان میزبان تمامی اعضای کلیسا در نظر گرفته می‌شد.

۳. آیات (۲۵-۲۷) جمع‌بندی نامه، ستایش خداوند

اکنون او را که قادر است شما را مطابق با انجیل من و موعظۀ پیام عیسی مسیح استوار گرداند -یعنی مطابق با مکاشفۀ رازی که از ایام ازل مخفی داشته شده بود، امّا اکنون بر مبنای نوشته‌های انبیا مکشوف گردیده و به حکم خدای سرمدی، به جهت اطاعت ایمان، به همۀ قوم‌ها شناسانیده شده است- هم او را که یگانه خدای حکیم است، به‌واسطۀ عیسی مسیح تا به ابد جلال باد! آمین.

الف. اکنون او را که قادر است: با تمام خطرات پیش روی رومیان و هر کلیسای دیگری، پولس نتیجه‌گیری کرد که خدا قادر است آنها را استوار کند. پولس همچنین می‌داند که این کار مطابق با انجیل او و موعظۀ پیام عیسی مسیح انجام خواهد شد.

ب. مطابق با مکاشفۀ رازی که از ایام ازل مخفی داشته شده بود: جملۀ پولس به این معنی است که تمام طرح رستگاری از طریق عیسی مسیح است. اگرچه خدا بخش اعظمی از طرح را قبلاً از طریق نبوت آشکار کرده بود، فرآیند نهایی آن آشکار نبود تا زمانی که توسط خدا از طریق عیسی مسیح آشکار شد.

یک) اکنون که مکاشفۀ راز از طریق موعظۀ انجیل آشکار شده است، خدا همۀ قوم‌ها را به اطاعت از ایمان فرا می‌خواند.

ج. هم او را که یگانه خدای حکیم است، به‌واسطۀ عیسی مسیح تا به ابد جلال باد! آمین.  در این نتیجه‌گیری پولس در مورد حکمت طرح خدا در انجیل و این واقعیت که چنین حکمتی فراتر از انسان است، تأمل می‌کند. خدا نقشه‌ای داشت که به فکر هیچ انسانی نمی‌رسید هرچند حکمت و شکوه طرح مشهود است.

یک) اگر چیزی وجود داشته باشد که کتاب رومیان از ابتدا تا پایان توضیح دهد، عظمت و شکوه طرح خداست که پولس به‌عنوان انجیل موعظه می‌کرد، به‌عنوان خبر خوش. کار پولس کاملاً درست است که جمع‌بندی نامۀ خود را با ستایش خدای چنین انجیلی به پایان ببرد.

دو) خبر خوش پولس این بود که خدا انتخاب کرده است از طریق شخص و کار عیسی مسیح جلال خود را آشکار کند و او این کار را تا به ابد انجام خواهد داد. آمین!